Jak być lepszym Graczem w 3 punktach
W działach: RPG | Odsłony: 602Hmmm
Garść spontanicznych mojszyzmów na dziś:
0. Chcij grać (to tak naprawdę podstawa, którą ciężko uznać za pełnoprawny punkt, a poza tym to straszny mojszyzm)
- Jesteś zmęczony, nic ci się nie chce, ale przyjdziesz na sesje bo MG nalega? – zostań w domu, spędzisz lepiej wieczór i nie zmarnujesz go innym
- Przeżyłeś życiową tragedię, nie chcesz siedzieć w domu sam wieczorem, znajomi proponują sesje, ale ty myślami wciąż jesteś gdzie indziej? – zaproponuj wyjście do baru czy zwykłą posiadówę, spędzisz lepiej wieczór i nie zepsujesz sesji
- Jesteś najarany na RPG jak nigdy, ale gracie w system, którego nie znosisz i sama myśl o nim sprawia, że masz ochotę wylewać żółć i niechęć? – zostań w domu, nie ma sensu grać w coś czego nie lubisz
- Masz ochotę na towarzyskie spotkanie, choć sama sesja średnio cię interesuje? – uświadom sobie, że nigdy nie zagrasz naprawdę dobrej sesji i porzuć to hobby, lub zmień swoje nastawienie
- Wiele słabych sesji dało by się uniknąć, gdyby gracz, który w danym momencie tak naprawdę nie chciał grać, został w domu. Zrezygnowanie z sesji, na która nie ma się ochoty to nie słabość, to przejaw siły i świadomości swoich własnych preferencji i możliwości. No, chyba, że chcesz grać przeciętną sesje, która w pierwszej kolejności jest towarzyskim spotkaniem ze znajomymi, w drugiej kolejności okazją do wypicia kilku procentów, w trzeciej kolejności możliwością odreagowania po ciężkim dniu, zaś sama tworzona historia znajduje się na gdzieś między 17 a 43 pozycją na liście.
- EDIT: Ok, niechce ci się, ale wiesz, ze twoja postac jest niezbedna, poniewaz na niej opiera sie polowa scenariusza? a) Popros o przelozenie sesji (jesli jest wystarczajaco czasu); b) Przyjdz i zmus sie do gry. Ale naprawde sie przyloz. Bedzie ciezko, bedzie topornie, nie bedziesz tego czul, ale wykrzesaj sily i kontroluj chec marudzenia; c) Jesli nie da rady sie zmusic bez przelewania negatywnej energii na innych, popros reszte aby zagrala w tym dniu cos innego, lub rozegrala jakas retrospekcje z przeszlosci w ktorej twoja postac nie ma kluczowej roli (tylko na milosc boska, nie strzelaj fochow co drugie spotkanie, bo wtedy nie ma juz nadziei)
1. Przygotuj elastyczny pomysł
- Pomysł nie powinien ograniczać się do samego bohatera. Niech uwzględnia cały zestaw interakcji w drużynie oraz twoją rolę* podczas sesji.
- Pomysł musi być elastyczny, ogólny i otwarty na modyfikacje wynikające z interakcji z pozostałymi członkami drużyny. Mniej szczegółów, ale ważniejsze.
- Pomysł musi odnosić się do ‘tu i teraz’ przygody. Zapomnij o koncepcji postaci opartej na przeszłości (już się wydarzyła, ma mały wpływ na obecną akcję na sesji), oraz na odległej przyszłości (być może nigdy nie zdążysz osiągnąć tego, co sobie wymyśliłeś).
- Pomysł powinien działać, na co najmniej kilku płaszczyznach. Gdyby okazało się, że jedna płaszczyzna zostanie spalona/zablokowana i doprowadzi do blokującego konfliktu, przenieś nacisk na inną płaszczyznę i spróbuj od innej strony rozwiązać sytuację.
2. Słuchaj innych
- Obserwuj co robią inni gracze.
- Tylko w ostateczności kwestionuj zdanie innych.
- Prowokuj i napędzaj interakcje z resztą drużyny. Nigdy nie graj ‘sam z Mistrzem Gry’ ignorując pozostałych graczy (bo przecież i tak zdanie MG jest najważniejsze)
- Pytaj co chcą osiągnąć pozostali gracze aby lepiej zrozumieć ich punkt widzenia.
- Jeśli masz zapędy dominujące, staraj się trzymać je na wodzy lub zatrzymaj się przy biernych graczach i zachęcaj do aktywności starając się podkreślić ich znaczenie i mocne strony.
- Pochwal dobre pomysły innych graczy.
3. Dodawaj od siebie
- Reaguj aktywnie na deklaracje innych, nawet jeśli ich deklaracja nie dotyczy bezpośrednio ciebie.
- Daj innym graczom poczuć, że ich słuchasz, podchwytując ich pomysły i rozwijając jakiś element.
- Jednak pilnuj, aby nie przejmować scen dedykowanych innym uczestnikom
- Staraj się dołożyć własną cegiełkę do każdej sceny na sesji. Dodawaj do sesji elementy, których twoim zdaniem brakuje i które podkreślą twoją rolę* w przygodzie.
- Pamiętaj by unikać forsowania swoich pomysłów bez konsultacji z innymi lub wbrew innym. Czasem lepiej przekonać do swojego pomysłu w pierwszej kolejności pozostałych graczy, a dopiero potem Mistrza Gry.
- Po zakończeniu sesji zadaj sobie pytanie: „Co dodałem do tego spotkania?” oraz „Czy beze mnie ta sesja wyglądałaby tak samo?”
* przez rolę rozumiem np. „rolą mojej postaci będzie dodanie humoru do sesji”, albo „rolą mojej postaci będzie scalenie drużyny i pilnowanie abyśmy byli grupą”, albo „rolą mojej postaci będzie wprowadzenie wątków moralnych i prowokowanie głębszych i poważniejszych dyskusji” albo „rolą mojej postaci będzie spontaniczne napędzanie akcji” etc. etc. Rola musi być proaktywna i możliwie jak najmniej zależna od Mistrza Gry („bycie kapitanem okrętu” samo w sobie nie jest rolą, rolą jest to w jaki sposób wykorzystasz bycie kapitanem podczas interakcji z innymi)