21-11-2013 11:07
Jak być lepszym MG w 20 losowych punktach
Odsłony: 1232Garść truizmów i mojszyzmów na dziś:
- Skup się na tym co się aktualnie dzieje na sesji, a nie na tym co planujesz za chwilę. Gracze muszą czuć twoje zaangażowanie w każdej chwili, każdym momencie, czuć, że aktualna scena jest najważniejsza. Nie myśl o przeszłych scenach, nie myśl o przyszłych, skup się na ‘tu’ i ‘teraz’.
- Posadź graczy tak, abyś miał łatwy dostęp do każdego z nich. Byś mógł oderwać się na chwilę od reszty, aby skupić na dowolnym graczu, bez przeszkadzania pozostałym we własnych dyskusjach
- Podtrzymuj kontakt z graczem, którego słuchasz, potwierdź że zrozumiałeś o co mu chodzi i odpowiednio ustosunkuj się do deklaracji.
- Jeśli coś jest niejasne, nie bój się dopytywać, z jednej strony lepiej zrozumiesz sytuacje z perspektywy gracza, a z drugiej dasz graczowi poczucie, że naprawdę jesteś zainteresowany jego deklaracją
- Unikaj sytuacji, w których nagle tracisz kontakt z graczem: nie przełączaj muzyki w chwili, gdy do ciebie mówi, nie szukaj wzrokiem innego gracza, gdy poprzedni jeszcze nie skończył deklaracji
- Nie myśl o tym jak zamierzasz zareagować na deklaracje gracza w chwili, gdy ta deklaracja jeszcze jest wypowiadana. Gracz wyczuje, że przestajesz słuchać i że dalsza wypowiedź przestaje mieć znaczenie, bo już myślisz o czymś innym
- Nie bój się pauz i ciszy. Zastanów się chwilę zanim odpowiesz na deklaracje. Ponieważ najpierw musiałeś w pełni wysłuchać gracza to naturalne, że przy trudniejszych sytuacjach musisz parę sekund pomyśleć. Chwila ciszy, częściej świadczy o sile. To słabi MG czują potrzebę błyskawicznej reakcji, często bez zastanowienia.
- Mów mniej, ale precyzyjniej. Pamiętaj, że gracze muszą zapamiętać coś z twojego opisu, aby móc się do tego odnieść. Lepiej przedstawić mniej informacji, ale łatwiejszych do zapamiętania, niż zalać graczy pseudoklimatycznym bełkotem, z którego ciężko wyłowić istotne informacje.
- Bądź zrelaksowany i spokojny. Uświadom sobie, że powodzenie sesji nie leży wyłącznie na twoich barkach, że to wspólna zabawa, w której tak naprawdę jesteś na uprzywilejowanej pozycji.
- Bądź pewny siebie. Jeśli nie jesteś pewny siebie, udawaj. Jeśli udawanie słabo ci idzie, przygotuj się najlepiej jak umiesz. Ale pamiętaj, że dobrze przygotowane otoczenie, fabuła, bohaterowie i sceny mają przede wszystkim służyć temu abyś był pewny siebie podczas ich prowadzenia. Nie abyś trzymał się ich sztywno. Jeśli sytuacja wymaga zmiany w przygotowanych materiałach – zmieniaj. Najważniejsze abyś był pewien swoich decyzji i deklaracji.
- Kontroluj otoczenie silną ręką. Daj graczom do zrozumienia, że mimo iż słuchasz ich uważnie, wciąż masz własne zdanie i jesteś gotów go bronić. Nie ustępuj za każdym razem gdy gracz naciśnie.
- Traktuj graczy poważnie. Nie ochraniaj ich na siłę, pozwól im wpadać w tarapaty i obserwuj jak z nich wychodzą. Nie bój się wyciągać konsekwencji z ich deklaracji - niech mają świadomość, że przejście przez sesje to przeprawa, do której trzeba się przyłożyć.
- Wykorzystuj wiedzę o bohaterach wprowadzając elementy z nimi związane, ale pozwalając by Gracze rozwijali je samemu. Zainicjuj element, posłuchaj jak gracz na niego reaguje i jak go rozwija i dopiero po wysłuchaniu reakcji dodaj coś od siebie. Nie mieszaj w historii/osobowości bohaterów gry w ciemno.
- Spraw by każdy gracz czuł się wyjątkowy, czuł, że jesteś na sesji dla niego. Rozdzielaj czas i swoją uwagę między graczy zależnie od potrzeb i nie pozwól by ktokolwiek czuł się zignorowany lub niewysłuchany.
- Nie bój się zawłaszczać czasu dla siebie. Gdy scena tego potrzebuje nie bój się przerwać dyskusję, zabrać głos graczom i przenieść nacisk fabuły na coś na czym tobie zależy. Jeśli sprawiedliwie poświęcasz czas dla innych, pokaż że sam też czasem wymagasz uwagi.
- Postaraj się zrozumieć perspektywę gracza. Pytaj nie tylko o to co gracz robi, ale także, dlaczego to robi.
- Nie pozwól graczom zgubić się w scenie, jeśli widzisz, że czują się przytłoczeni, zagubieni i nie wiedzą co zrobić, daj im coś co pozwoli im odzyskać kontrolę.
- Staraj się by gracze czuli się komfortowo. Odbieraj im kontrolę, tylko wtedy gdy jest to naprawdę ważne fabularnie. W większości scen pozwól graczom kontrolować sytuacje.
- Zachęcaj graczy do wyjścia poza swoją strefę komfortu, ale nie bądź nachalny i nie zmuszaj ich do tego, jeśli widzisz wyraźnie, że czują się z tym źle i nie podejmują wyzwania.
- Pochwal zagrania, które ci się podobały i doceń starania.
Notka dedykowana wszystkim poradnikom z serii self development, dzięki którym każdy może być wielki
22
Notka polecana przez: AdamWaskiewicz, Aesandill, Agrafka, Alamo, Aramin., dzemeuksis, Erpegion, etcposzukiwacz, Gotlib, Klapaucjusz, Królik, nerv0, Nit, oddtail, R.G, Repek, Siman, Squid, sskellen, WekT, Wlodi, zegarmistrz
Poleć innym tę notkę