» Blog » Polecanka FAE
13-12-2013 13:16

Polecanka FAE

Odsłony: 514

Hmmm

Dziś spontaniczna notka konkursowa na szybko (i nie chodzi w niej o wygrywanie czegokolwiek, ale o poczucie się częścią społeczności, a branie udziału w fanowskich konkursach taką społeczność buduje – ekhm… [chamska reklama] dlatego weź udział w moim scenariuszowym konkursie! [koniec chamskiej reklamy]).

Ci, którzy pamiętają mojego bloga jeszcze sprzed rpgowej posuchy (czyli 4-5 lat temu!), mogą kojarzyć, że przez całą swoją rpgotwórczość grałem głównie w 2 gry: Warhammera i Neuroshimę (no, jeszcze czasem w D&D, ale bardzo rzadko). Te 2 gry wystarczały mi przez długi czas i nawet, gdy w głowie MG rodził się pomysł na przygodę w innym świecie/klimacie/scenerii, zwykle sięgaliśmy po mechanikę któregoś z powyższych systemów. Tak bluzgana i znienawidzona mechanika Neuro, po niewielkim liftingu (polecam art. mojego autorstwa na temat tego jak (jeszcze lepiej) grac w Neuro) stała się dla mnie synonimem mechaniki, na której da się zagrać we wszystko. Przez długi czas nic więcej nie było mi potrzebne. Potem przyszła posucha, odechciało mi się mistrzować, potem odechciało mi się nawet grać i RPG na pewien okres znikło z listy moich zainteresowań. Aż do czasu, gdy Włodi, na fali swojego zeszłorocznego PMMowego sukcesu na nowo rozpalił w nas chęć sesjowania. Potem już poleciało…. Ekipa się mocno zmieniła (czasem dochodząc do absurdalnej ilości fejmusów na metr kwadratowy – jak chociażby na zeszłotygodniowej sesji, w której udział brało 2 zwycięzców PMMa, oraz 2 weteranów konkursów na najlepszego gracza, wliczając w to wielokrotnego ich (konkursów) zwycięzcę), a co za tym idzie zmieniały się preferencje co do gry. Młotek i Neuro odeszły ostatnio na bok robiąc miejsce coraz częściej używanej przez nas mechanice Fate. A konkretnie jej skróconej i przyspieszonej wersji: FAE

Czym jest FAE pisać nie będę, ponieważ gre mozna przeczytac sobie za darmo, w polskiej wersji językowej (kudosy dla ekipy która to ogarnęła!) i w czasie w którym czytałbyś mój opis, mógłbyś już przejrzeć bezpośrednio oryginalny podręcznik, wyciągając z tego dużo więcej wartościowych wniosków. Napiszę jednak, czemu obecnie sięgamy najczęściej po tą, a nie inną mechanikę.

Wspomniałem, że moje rpgowe portfolio to głównie 2 gry. Słabo. Nie oznacza to jednak, że nie mieliśmy krótkich romansów z innymi systemami. W przeszłości zabieraliśmy się za różne RPGi, ale zawsze efekt był podobny: na poziomie tworzenia postaci, lub pierwszych testów gracze odpadali zniechęceni ilością nowych rzeczy do ogarnięcia. Kiedyś, kiedy miałem czas i młodzieńczy zapał mogłem babrać się w poznawanie dokładnie systemu, choć moi gracze w tamtym okresie byli wyjątkowo leniwi, i zwykle swoją wiedzę ograniczali do pytania MG co mechanicznie wybrać lub na co rzucić. Teraz ja jestem równie leniwy jak oni i potrzebuję jak najprostszej mechaniki, która, stosowana z rzadka, pozwoli sesji dodać element losowy, jednocześnie nie ograniczając uczestników zabawy w kreowaniu bohaterów i świata. FAE zdaje się idealnie spełniać te wymagania. Łączy ekstremalną prostotę z maksymalną elastycznością, za co z miejsca pokochałem ten system.

Zaczęło się od spontanicznej sesji WekTa, który poprosił abyśmy zrobili bohaterów właśnie na tej mechanice. Nikt nie miał podręcznika, a do tego połowa graczy nie miała nigdy styczności z FATEm, co nie przeszkodziło wszystkim stworzyć ciekawych bohaterów w mniej niż 5 minut. Już wtedy wiedziałem, że będzie dobrze, ponieważ większość systemów wykrzacza się właśnie na etapie kreowania bohatera. A tu to śmiga. Potem przyszedł czas na test mechaniki w praktyce, sięgnięcie po kostki i trochę turlactwa i znowu, bingo! Gracze intuicyjnie wiedzą kiedy rzucać i na co rzucać, zaś wynik widać od razu i nie trzeba nawet czekać na interpretacje MG. No po prostu rewelacja. Potem już poszło z górki i niemal każda kolejna spontaniczna sesja była rozgrywana na FAE.

Jeśli chodzi o mechanikę zawsze lubiłem minimalizm. I o ile nie wyobrażam sobie sesji bez kostek, o tyle nie znoszę sytuacji, gdy kostki ewidentnie ograniczają. Gdy gram jako gracz, chcę, aby mechanika pozwalała mi zrobić wszystko, co ze chcę (oczywiście ze stosownymi poziomami trudności, uwzględnieniem logicznego myślenia, wymagań etc.), zaś jako MG chcę, aby mechanika pozwalała mi prowadzić fabułę w sposób, jaki mi odpowiada i w tempie w jakim chce. FAE spełnia moje oczekiwania z obu perspektyw. Ewidentnie zarówno MG jak i Gracze są osobami decydującymi i to od nich zależy co się dzieje i jak się dzieje. Mechanika wspiera proces, ale nie wymusza niczego (choć gracze mogą próbować wymuszać pewne rzeczy na MG za pomocą mechaniki, ale to zupełnie co innego).

Czy ma jakieś wady? Jasne, że ma. Przede wszystkim wspiera przygodowość, widowiskowość i akcje, a nie zawsze mamy ochotę na takie sesje. Czasem chciałoby się pograć w brudzie i błocie, z naciskiem na niemoc, bezsilność i survival, gdzie od tego czy wykupiłeś konkretny skill czy nie zależy bardzo wiele. Brudnych i ciężkich sesji nie wyobrażam sobie na tej mechanice. Raz próbowaliśmy zagrać w jesiennogawędowego warhammera na mechanice FAE i bardzo szybko doprowadziło to do karykatury i scen rodem z Bennego Hilla. Mechanika daje czasem za dużo swobody graczom, a wiadomo, że swoboda prowokuje nieszablonowe rozwiązania, nie zawsze pasujące do koncepcji, którą wymyślił sobie MG. Tak więc, gdybym chciał poprowadzić poważną sesję z nastawieniem na mroczny świat, prawdopodobnie sięgnął bym po inną mechanikę. Jaką?

Nie wiem, ale chętnie dowiedziałbym się z konkursowej notki napisanej przez Ciebie!

Komentarze


Johny
   
Ocena:
0

Też ostatnio grałem na FAE w heroicznego Warhammera. Karczmarzu powiedz mi, bo dla mnie nie było to jasne, jak to wygląda z akcją obrony w konfliktach? Czy mamy jedną akcję w turze i trzeba wybrać czy zrobić atak czy obronę? Czy może mamy jedną darmową akcję obrony? Czy może rzucamy na obronę przy każdym ataku przeciwnika?

13-12-2013 14:50
WekT
   
Ocena:
0

od razu powiem że nie gramy stricte wg zasad i akcji i w sumie temu naszemu FEA troche bliżej do kadu fate.

13-12-2013 15:22
KFC
   
Ocena:
0

Dzięki za FAEtowy wpis, ich nigdy nie jest za mało ;)

13-12-2013 15:30
oddtail
   
Ocena:
0

@KFC: raczej "nigdy nie jest za wiele"? Chyba, że miałeś rzeczywiście na myśli, że powinno ich być jak najmniej ;)

13-12-2013 15:45
DeathlyHallow
   
Ocena:
0

za dużo swobody? no come on! poza tym świetna notka!

13-12-2013 17:47
Shakaras
   
Ocena:
0

Sam zastanawiałem się nad tym jakby to było poprowadzić/zagrać na FAE w taki system jak np. warhammer. Wyobrażałem sobie, że może uda się oddać naturalistyczny, mroczny klimat takiego świata przy pomocy odpowiednich aspektów w grze. Ale jest to wyłącznie myśl teoretyczna, nie potwierdzona w boju, w przeciwieństwie do Twojego doświadczenia.

 

@Borsuk

jestem zdania, ze obrony możesz używać nie tracąc swojej akcji w turze. Wyjątkiem jest pełna obrona w fate core, która polega na tym, że dostajesz bonus +2 ale nie podejmujesz innych akcji w turze.

W FAE/FATE core możesz się bronic za każdym razem. Zwróć uwagę na fakt, że obrona jako akcja służy nie tylko do ochrony przed atakiem, ale również przed próbami zdobycia przewagi nad tobą by uzyskać aspekt sytuacyjny, lub wykorzystać już istniejący aspekt przeciwko tobie za free.

14-12-2013 04:46
DeathlyHallow
   
Ocena:
+1

moim zdaniem spokojnie można grać na FAE nawet w system taki jak Warhammer. wystarczy odpowiednio dobrać aspekty i grać zgodnie z konwencją. jeśli gracze nie umieją grać zgodnie z konwencją to sprawa i tak jest przegrana. jeśli umieją - sami dodadzą do niej dzięki swoim 'jesiennym aspektom' super flavor.

15-12-2013 12:41
Karczmarz
    Hmmm
Ocena:
0

@DeathlyHallow

Z jednej strony tak, wiadomo, że dobry gracz każdą mechanikę pociągnie i przekuje w fajną sesję w danej konwencji, ale moim zdaniem FAE ewidentnie utrudnia grę jesienno-gawędową. Czy da się tak grać? Da, ale nie do końca wiem czy warto, bo nie po to ta mechanika powstała. Chyba, że kiedyś, ktoś mi pokaze, że się mylę, wtedy chętnie zdam z takiej sesji relacje :)

15-12-2013 12:46
KFC
   
Ocena:
0

Oddtail może i racja, czasem się gubię w tych podwójnych zaprzeczeniach.. Chodziło mi oczywiście o to że każda notka jest mile widziana bo za wiele się nie pojawia takich :)

A co do jesiennogawędowego FAE to jakby odpowiednio osłabić postaci graczy w myśl szkoły Trzewika to mogłoby się udać, plus jeszcze dodać po torze splugawienia i szaleństwa, żeby nie było za łatwo ;)

15-12-2013 14:01
Zuhar
   
Ocena:
+2

Cieszę się, że się FAE PL przydaje.

FAE/FC nie jest do wszystkiego - była ostatnio na ten temat sensowna notka w anglojęzycznej blogosferze - niestety nie przytocze adresu, bo przewija mi się ich za dużo (grupa na G+ działa bardzo prężnie).

16-12-2013 10:47
Araven
   
Ocena:
+1

@Borsuk, masz rację Obrona w FAE, jest testem przeciwstawnym do wyniku ataku przeciwnika i to akcja darmowa. 

@Zuhar, oj przydaje się i to bardzo. Ja np. uważam Fate za najlepszą mechanikę, a FAE pomogło mi ogarnąć pełne zasady Fate Core.

@Karczmarz, Warhammera też można, ale to bardziej na Fate Core, jednak nie na FAE. Fate jest na tyle elastyczne, że można na nim grać i mroczne przygody z dużą śmiertelnością Graczy, i te heroiczne. Też dziękuję za wzmiankę o FAE.

16-12-2013 20:18

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.